zondag 17 februari 2019

Nabeschouwing

Toen we de route bedachten, hadden we al het idee dat het misschien wel veel was. En dat was het ook wel. We hebben 5460 mijl gereden. Da's best veel in 3 weken...
Maar wat was het een waanzinnige vakantie. Echt geweldig...
Veel wildlife, FANTASTISCHE natuur, prachtig weer, leuke mensen en ga maar door. We hebben 8 staten bezocht waarvan voor ons 5 nieuwe. We hebben 15 Nationale en State parken bezocht.

Yellowstone was wel heel wonderlijk. Het is een landschap wat je nog nooit hebt gezien (tenzij je in IJsland geweest bent denk ik) en je ook niet kunt vergelijken met iets hier in de buurt. Ik bedoel: Met een beetje (veel) fantasie lijken de Rockies nog gewoon op hele hoge Alpen. Alhoewel dan wel de overtreffende trap.
Aan de andere kant is Yellowstone ook weer zo groot dat het soms wat onoverzichtelijk wordt. Daar hielp het feit dat wij niet in maar om het park overnachtten natuurlijk ook niet aan mee. Maar wij konden niets redelijks in het park vinden toen wij gingen boeken. We waren dan ook aan de late kant.
Maar Old Faithful, Grand Prismatic en de Morning Glory Pool... wat een wonderschone natuurpracht. En hoe bijzonder is het eigenlijk dat er tot op een kwartier nauwkeurig 'voorspeld' kan worden wanneer OF uitbarst!

Mount Rushmore vonden we ook zo'n verrassende locatie. Het ligt werkelijk schitterend in de Black Hills en het is ook heel gek om dit nu eens 'live' te zien. Het was wel ver rijden, maar dat was een bewuste keuze.

Verder hebben we gemerkt dat 1 nacht Zion natuurlijk net zo goed te kort is, we hadden alleen tijd voor een korte wandeling. De volgende dag moet je weer verder. In ons geval leidde dat naar een ander hoogtepunt van onze trip: Antelope Canyon. Wat bijzonder is dat. Elke keer als je de hoek omgaat denk je: mooier kan het niet worden. Maar dat kan dus wel. Gelukkig hadden we een rustige gids die ook de tijd nam om foto's te nemen. En het gekke is: als je boven de grond staat, zie je niet eens waar je nu doorheen loopt. Hadden we dus niet willen missen.

Nog een verrassing was Grand Teton NP. Jackson is toeristisch maar wel gezellig en de GT zijn prachtig en ook heer hebben we kort maar heerlijk gewandeld.
In Moab wilden we 2 nachten blijven omdat hier nog zoveel te zien is. Wij vinden de omgeving van Moab prachtig en komen hier was nog wel terug. De wandeling in Arches was superleuk maar we gingen te laat vertrekken en dan die blaar....

Alles bij elkaar hebben we enorm genoten. Letterlijk hoge pieken gehad met als hoogtepunt Pikes Peak, maar natuurlijk ook de prachtige pieken van de Rockies. We hebben voor ons doen veel gewandeld en een indrukwekkende hoeveelheid wildlife gezien.

Ook dingen die we ander zouden doen? Ja zeker! Achteraf hadden we wat ons betreft de uitstap naar Craters of the Moon kunnen overslaan. Het was erg ver rijden en we vonden het allebei niet spectaculair. Misschien kwam het ook omdat we net uit Yellowstone kwamen. Als we dit geskipt hadden, hadden we meer tijd gehad voor Zion. Nou ja, als hebben had geworden is, is het al te laat.
En zoals gezegd: we wisten vooraf dat dit een pittig rondje zou zijn.

En toch wel het grootste gevalletje 'jammer maar helaas' was het gedoe met de 1e auto en dan vooral de reactie van de manager in Denver. Ik kan er nog niet over uit dat hij letterlijk zei: what would you expect? It's a Hyundai!
Nou ja, uiteindelijk was ook dat weer geregeld alhoewel de rit naar Custer echt niet leuk was in het pikkedonker. Zo'n gebeurtenis maar gewoon blokken en verder gaan met genieten.

En dat is gelukt, want we hebben waanzinnig genoten! En al zeg ik het zelf: het fotoboek is prachtig ๐Ÿ˜„

Tot volgend jaar!

16 en 17 Juli: Van Denver naar huis...

He get, vandaag is het alweer de dag dat we terug naar huis gaan.
We mogen uitslapen want het vliegtuig gaat pas vanavond. De wekker staat dus om 09.30 uur. Beetje jammer dat het kamermeisje om 08.05 op de deur klopt ๐Ÿ˜• Dan nog maar even lezen en TV kijken, we komen er geen minuut eerder uit dan 09.30! De koffers hebben we gisteren al gepakt dus nu resten alleen nog de ร llerlaatste spullen. En een paar spullen laten we achter waaronder ook de geweldige koelbox op wieltjes. Uiteraard met een briefje voor het kamermeisje erbij.

Vandaag staat Denver downtown op het programma. Al zijn wij nooit zo goed in een laatste dag, we gaan het nu toch proberen ๐Ÿ˜„
Eerst maar eens ontbijten, dat doen we bij de Denny's. Een goed afscheid van ons favoriete vakantieland! Daarna gaan we richting State Capitol. We rijden een beetje rond maar vinden Denver Downtown helemaal niks. Hmmm. En nu?
We hebben tenslotte nog wel wat uren en het is ook zonde om die allemaal op het vliegveld te gaan zitten.
We gaan naar de dichtstbijzijnde McDonalds om daar de Wifi op te pakken om te zien wat we kunnen gaan doen. Is er niet een park ofzo in de buurt? We kunnen het niet heel goed vinden allemaal, maar uiteindelijk vinden we een park.
Dus zo zitten we een tijdje later met onze cola van de Mac, de laatste koekjes en snoepjes aan een overdekte picknicktafel bij Barr Lake Statepark. Niet bepaald een pareltje maar goed genoeg om nu even een paar uur door te brengen.

Na een uur of 2 zijn we het eigenlijk wel zat en gaan we alsnog veel te vroeg naar het vliegveld. Wij zijn echt niet goed in zo'n laatste dag ๐Ÿ˜‚
Het is 15.24 als we de auto inleveren en dat is.... tsja, erg netjes op tijd considering dat we pas om 20.50 vliegen!
Het inleveren gaat heel snel en we krijgen de 0 bon. We geven het overgebleven drinken aan de 'auto-in-ontvangst-neem-mannen' die hier blij mee zijn (of dat zeggen ze tenminste) en dan in de shuttlebus naar het vliegveld. Gelukkig kunnen we de koffers al kwijt en ook de paspoortcontrole gaat snel. Zodoende zijn wij om 16.25 uur al helemaal klaar. Pffff.

Tot nu toe heeft het vliegtuig 13 minuten vertraging dus voor de zekerheid vraag ik even aan een grondstewardess of dit zo blijft en of dit gaat lukken met onze (zeer) krappe overstap op Heathrow, maar volgens haar gaan we dat gewoon redden. We zien het wel, thuiskomen vanuit Londen zal vast niet het grootste probleem zijn ๐Ÿ˜ƒ

Jammer dat er niet zoveel te doen is hier na alle controles, maar uiteindelijk gaat de tijd nog vrij snel voorbij met koffie, lezen, mensen kijken, koffie, nog meer lezen, lange broek aantrekken en doe eens gek: koffie.
Tegen 20.15 gaan we boarden en we vertrekken inderdaad keurig op tijd.
Beetje jammer dat de mensen voor ons echt gelijk nadat het lampje uitgaat hun stoel naar achteren zetten. Het mag natuurlijk maar ik vind het toch altijd wat asociaal. Gelukkig hoeven we maar een uur of 9...

Het eten, chicken or pasta, komt vrij snel en dat smaakt dan weer prima. Niet lang daarna gaan de lichten uit. We zien een fikse onweersbui vanuit het raam, en het lukt ook nog om er een foto van te nemen (we zeggen natuurlijk niet dat er ook 100 zwarte foto's zijn ๐Ÿ˜‚).
We kijken wat films en proberen ook maar wat te slapen maar dat heeft wisselend succes.

Ongeveer 1,5 uur voor de landing op Londen krijgen we nog een ontbijt. Of nou ja, zo heet het, maar dat vinden we wat overdreven. Het is een voorverpakte meergranen croissant (getver) en een yoghurtje. Gelukkig hebben we nog Pringles! De landing op Heathrow is nogal bumpy, maar dat maakt niet uit want we liggen op schema. Het lijkt alsof het vliegtuig het hele vliegveld over rijdt (hebben ze hier ook een Polderbaan?) maar uiteindelijk staan we stil. Helaas zitten we achterin dus het duurt even voor we buiten staan. Snel op de trein naar de centrale hal door security (duurt hรฉรฉl erg lang!) een dan snel met de trein naar de nieuwe terminal. Tenslotte moeten we zelfs nog rennen om op tijd bij de gate te zijn, omdat die, terwijl wij in de trein zaten, nog gewisseld was.
5 minuten voor het sluiten van de gate zijn we er! Niet fijn, dit haasten! Maar we ploffen op onze stoelen en zijn blij dat we het gered hebben.
Gelukkig zit het vliegtuig naar Brussel niet vol, zodat we even kunnen uitdampen. We krijgen wat te drinken en pinda's. Dit gaat in hoog tempo en voordat we de landing inzetten is het allemaal weer opgeruimd.

Keurig op tijd wordt het vliegtuig weer aan de grond gezet en de rest verloopt heel voorspoedig. We zijn snel door de paspoortcontrole en ook de koffers komen snel voorbij. We moeten 5 minuten op de taxi naar het hotel wachten en daar halen we onze eigen auto weer op.
Om 17.15 zitten we weer in de auto, het avontuur zit er weer op!

15 Juli: Van de GSD naar Denver

De wekker staat alweer om 08.00 uur. Vandaag aan we terug naar Denver en onderweg willen we via Manitou Springs. Daar willen we, afhankelijk van de tijd en het weer de Garden of the Gods bekijken en Pikes Peak 'doen'.
Bij de GSD schijnt vandaag het zonnetje en dat geeft toch een heel ander beeld. Ook al hebben we nu ook geen zin om ze te beklimmen ๐Ÿ˜…

Tegen 09.30 zit alle rommel weer in de auto en gaan we op weg voor onze laatste etappe. We stoppen nog voor een ontbijt/lunch bij Cracker Barrel bij Pueblo en tanken ook nog maar eens. Tegen 12.30 uur arriveren we bij de toegangspoort van Pikes Peak. Het ziet er zo hoog in de bergen nogal donker uit, maar de weg is open (die sluit met slecht weer) dus we betalen de toegang en gaan naar boven.
Dat betekent van 7800 feet naar 14112 feet. Dat is serieus hoog en als we het goed hebben begrepen de hoogste berijdbare weg in de 'lower 48'.

Het is serieus klimmen hier en we hebben prachtige vergezichten. Ook komen we langs het dorp van Santa en passeren we een bord waarop staat dat we moeten oppassen voor een overstekende Bigfoot ๐Ÿ˜„

Om ons heen zien we in de dalen verschillende buien waar stevig regen uitvalt, maar wij houden het gelukkig droog.
14000 feet is serieus hoog (>4000 meter) en zo hoog zijn we allebei nog nooit geweest.

We voelen het dan ook als we uitstappen op de top en even de winkel ingaan. Een beetje licht in het hoofd en op de een of andere manier vind ik het heel benauwd in de winkel dus daar zijn we zo weer uit.
We nemen een boel foto's, verwonderen ons over het uitzicht nu we zo hoog staan en gaan dan toch weer terug naar beneden.
Ook nu weer een prachtige route, met weer heel andere vergezichten dan op de heenweg. En heel wonderlijk: geen vangrail te bekennen.

Halverwege moeten we stoppen: hier is een mandatory brake check en wordt de temperatuur van de remmen opgemeten. Als die te hoog is moet je aan de kant.
Gelukkig is bij ons de termperatuur goed en mogen we gewoon door. Maar we zien verscheidene auto's naar de kant gedirigeerd worden.

We hebben geen zin meer in de Garden of the Gods dus we rijden door naar Denver. We hebben onderweg nog een beetje file en heel slecht weer, maar tegen 17.20 uur zijn we in het hotel. Maar goed dat we gelijk zijn doorgereden. Heel toevallig hebben we deze overnachting ook via Hotwire geboekt en kregen we hetzelfde hotel als de eerste overnachting. Was grappig geweest als we ook nog dezelfde kamer hadden gehad als op de heenweg.

Nu begint het meeste werk: de auto moet weer helemaal leeg. En dan komt er toch een hoop meuk uit de auto! Maar als ook dat eindelijk allemaal boven is pakken we de koffers alvast een eind in. Het kan maar gebeurd zijn.
Dan wordt het de hoogste tijd voor het eten. We besluiten de vakantie af te sluiten met onze favoriet: Olive Garden! We nemen allebei een Trip Through Italy (pasta met rode saus, lasagne en pasta met alfredo saus). En zoals gebruikelijk bij de Olive Garden smaakt het prima.

Tegen 21.30 zijn we weer in het hotel. We pakken nog wat verder in en gaan dan naar bed.

14 Juli: Van Durango naar de Great Sand Dunes

Het eindpunt van vandaag zijn de Great Sand Dunes. Op zich is dit niet zo heel ver van Durango, maar we zijn hier in de Rockies dus er zit wel een pasje of wat op de route.
Eerst maar eens ontbijten. Dat kan in het hotel, maar wij hebben wel weer eens zin in een Denny's. Natuurlijk krijgen we weer veel te veel, maar lekker is het wel.

Dan gaan we op pad. Er hangt slecht weer in de bergen, maar we kunnen er niet omheen dus dan maar op weg en dan zien we wel. Het wordt steeds donkerder en kouder en wij komen ook steeds hoger, tot zo'n 12.000 ft. En inderdaad gaat het boven op de berg keihard plenzen. We hebben ook een record low: 54F. Jammer, want bij mooi weer is dit vast een prachtige route. Ergens onderweg bij een gehucht komen we langs een Walmart dus daar slaan we nog wat noodzakelijke spullen in: pleisters, tandpasta en meer van dat hoognodige spul ๐Ÿ˜„

Tegen 14.00 uur zijn we in Alamosa en we halen, heel slecht, een milkshake en frietjes als lunch. Lekker hoor!
De Sand Dunes zijn nu niet meer zover, maar helaas komt het slecht weer met ons mee uit de bergen. De Sand Dunes zijn wel raar: een grote, prairieachtige vlakte, bergen op de achtergrond, en dan ineens die zandduinen van 90 meter hoog!

Eerst maar eens inchecken in de enige accommodatie in de wijde omtrek: de Sand Dunes Lodge. Het is hier echt aan de rand van het park, in de middel of nowhere en er zit hier een lodge/motel en een restaurant.

De kamer is niet heel hip, maar de locatie is super want de Sand Dunes zijn zo ongeveer om de hoek. En wat ook erg leuk is: ook hier hangen veel suikerwater dingetjes op voor de kolibries. Bij ons zit een brutale: hij jaagt iedereen weg bij z'n suikerwater en gaat vervolgens zelf op een takje in de struikjes zitten ๐Ÿ˜„

Nadat we een tijdje naar de kolibries hebben gekeken gaan we richting de Sand Dunes. Het is best koud en het regent een beetje, dus we gaan ze niet beklimmen. Goed excuus ๐Ÿ˜‰
We rijden nog een mini stukje over een zandpad/weggetje, tot dat er een bordje staat dat je vanaf dit punt lucht uit je band moet lopen om het risico dat je vast komt te zitten te verkleinen. Best leuk, maar niet zo praktisch want hoe krijgen we die lucht er dan weer in. Dus we draaien maar om.
Inmiddels is het tijd geworden om wat te eten. Dat kan hier bij het restaurant bij de lodge waar ze niet eens gekke prijzen vragen voor simpel maar lekker eten. We nemen als toetje een brownie en koffie-to-go en zitten nog een tijdje buiten op onze patio. Weliswaar in lange broek, maar het blijft leuk om naar de kolibries te kijken.

13 Juli: Van Moab naar Durango

De wekker staat wederom om 08.00 uur en na een paar keer snoozen gaan we er uit. Alles inpakken en opruimen. Dat duurt even want in die anderhalve dag hebben we het gepresteerd om best wat rommel te maken ๐Ÿ˜
Maar we zijn keurig op tijd weg, om 09.45 uur trekken we de deur achter ons dicht. De sleutel mogen we binnen laten, dus we hoeven verder nergens uit te checken.

Vandaag gaan we weer naar Colorado. We rijden via het Colorado Nationaal Monument. Dat is op zich best een eindje rijden, maar dat is niet erg. We hebben nog niet ontbeten, dus bij de Citymarket in Fruita halen we een doos wraps met het plan die ergens bij het CNM op te eten. CNM is een soort Bryce en Arches ineen, erg mooi maar iets minder indrukwekkend ('t is niet voor niets een NM en geen NP).

Toch is het een mooie route om te rijden en de uitzichten vanaf de Rim Rock Drive zijn echt wel heel mooi. Er zijn niet heel veel plaatsen om te picknicken, maar bij de Devils Kitchen Picnic Area (vond vooral de naam leuk) kunnen we toch lekker de wraps eten.

Vanaf Grand Junction is het in feit eรฉen lange weg naar beneden (op de kaart dan) en die gaat over in de Million Dollar Highway. Een soort Route Napoleon maar dan op steroรฏden. Dus hoger (11000 ft), bochtiger en zonder vangrail; we zijn tenslotte in de Rockies!

In Ourray stoppen we voor koffie en 'n soort milkshake. Ourray is best een leuk plekjes, maar het weer is hier op deze hoogte niet zo best. Maar de MDH is wel een prachtige route om te rijden, als het mooi weer is zijn de uitzichten vast nog indrukwekkender.
Net na 17.00 zijn we in Durango. Daar kunnen we het hotel niet vinden. Op 'ons' adres zit een Days Inn en wij hebben echt bij een Ramada geboekt. Toch maar eens vragen en we zitten goed; het hotel blijkt overgenomen te zijn.
De receptioniste zegt een kamer te hebben met 1 King. Of dit goed is. Ja natuurlijk hoeveel bedden denk je dat we nodig hebben? ๐Ÿ˜

We doen even niks en dan gaan we naar 't dorp om te eten. We lopen nog even door het stadje en dan weer terug. We gaan eten bij hetzelfde restaurant als in 2012. Wij zijn zeg maar vaste klant ๐Ÿ˜‚ Het is hier heerlijk weer, maar jammer genoeg kunnen we hier niet buiten zitten. Het eten is weer erg lekker, Jurgen neemt fish tacos (logisch, in Colorado?) en ik een heerlijke pizza.

12 Juli: Moab

Het is zondag dus we mogen uitslapen. Of nou ja, de wekker staat een uur later!
Jurgen kan altijd makkelijk uit bed, mij kost dat meer moeite. Dus als ik eindelijk genoeg moed heb verzameld om op te staan, staat er al een heerlijk ontbijtje klaar, inclusief gekookt eitje, toast en jus. Dat is nog eens lekker wakker worden!
We staan op zondags tempo op en pas om 10.30 uur gaan we op weg naar Arches. Dus een minuut of 5 later zijn we daar.
We hebben besloten om naar de Broken Arch te lopen en dus wordt het de trail vanaf Devils Garden naar de Landscape Arch ๐Ÿ˜„ Plannen zijn er om te wijzigen, zullen we maar zeggen.
Het eerste stuk gaat redelijk, alhoewel Blaar nogal opspeelt. Hij is inmiddels zo groot dat hij eigenlijk een naam zou moeten hebben.

Na de Landscape Arch, die echt wel indrukwekkend is, besluiten we heel heldhaftig om via de Primitive Trail naar de Double O'Arch te lopen. Maar die Primitive Trail is voor nu toch echt net wat te primitief... Erg leuk, maar ook heel steil, dwars over rotsen waar torentjes van steen de weg wijzen, maar ja... die blaar. En het is 38C. Dus na een half uur vinden we het mooi geweest en draaien we om. Maar wat een leuke wandeling!

Tegen 14.00 zijn we weer bij de auto. Daar bedenken we het plan om te picknicken dus via de Citymarket rijden we naar Canyonlands. Maar we rijden (heel dom) verkeer en dus niet naar het Island in the Sky deel, maar naar het Needles deel en dat is veel verder. En daar hebben we niet echt zin in dus draaien we om en gaan we lekker picknicken bij Hole in the Wall.

We blijven hier lekker een uur of 2 zitten en dan gaan we weer naar 'huis'. 's Avonds weer 'het dorp' in om te eten. Dit keer bij de Moab Brewery. We krijgen een pieper want het zou een kwartiertje duren, maar binnen een minuut is er al een tafel voor ons. Het eten is erg lekker en Jurgen neemt er natuurlijk een biertje uit eigen brouwerij bij.
We nemen een ijsje-to-go, lopen nog wat rond in het dorp, kopen een lelijk schaaltje en rijden naar huis. Het is inmiddels tegen tienen, maar nog steeds 88F!

11 Juli: Van Big Water naar Moab

En alweer gaat de wekker om 07.00 uur.. Een paar keer snoozen en om 08.20 uur checken we uit. En een kwartier later is het 07.35 uur ๐Ÿ˜„
We maken een tussenstop bij de benzinepomp (we tanken hier zo ongeveer dagelijks), Walmart (broodjes voor de lunch) en McDonalds want de Walmart had geen koffie.
En als we dan toch bij de Mac zijn nemen we ook ieder een EggMcMuffin.

Rond 09.30 uur rijden we langs Monument Valley (we slaan de 17 mile drive over) en Mexican Hat (gekke steen).

Een uurtje later zijn we bij het Gooseneck State Park. Heel apart: de rivier is hier zo kronkelachtig en heeft de rotsen zover uitgesleten dat het op ganze(n)nekken lijkt.
Heel imposant, vooral met die blauwe lucht. En het leukste: er staat hier maar 1 andere auto.

Niet veel later rijden we Utah binnen en is het ineens weer 12.15 uur. Het is nog maar 60 mijl naar Moab, dus hebben we voldoende tijd om de omweg naar het Needles uitzichtpunt van Canyonlands aan te doen.
Prachtig is het hier! Het uitzicht is eigenlijk indrukwekkender dan aan de Grand Canyon, kan ook komen omdat we hier met z'n tweeรซn staan.

Om ons heen hangen hier en daar zware buien en op een gegeven moment gaat het bij ons spetteren en donderen. Dus we gaan er snel vandoor want dit is niet zo'n lekkere plek om een bui af te wachten.

Het is nu nog een minuut of 40 rijden naar Moab, daar zijn we om 15.00 uur. Eerst de sleutel ophalen en dan naar ons appartementje. Erg leuk en lekker om weer 'ns wat meer plek te hebben. Even installeren en rond 17.00 rijden we alvast naar Arches NP.
We nemen eigenlijk alleen wat foto's, ook hier hangt die donkere lucht, maar die levert wel mooie plaatjes op!

Achter de rotsen zie je nog net vaag de bergen... Maar gelukkig houden we het droog en rond 19.00 zijn we weer in Moab. We eten bij Zax en dat is erg lekker! Ik heb 'n pizza met hete kip en kaas en Jurgen iets steaksachtigs. We rijden terug naar 'huis', kijken nog even TV en gaan niet te laat naar bed.